Mina solrosor och stockrosor

En och en halv månad sedan det kom ett inlägg. Ska ju inte ta sådan tid, men varit upptagen med annat att fokusera på. Jag har varit ute i mitt "land" och påtat. Det som står kvar är mina solrosor som jag satte i början av maj och som ska blomma i augusti. De kom upp i sluttampen av augusti. Två är redan överblommade, fyra-fem blommar just nu och flera är på gång :-) 
 
Fick några stockrosplantor av min mor förra hösten, endast en av dem började blomma ordentligt. Nu nedtagen och fröna spridda i jorden. Jag "lånar" även frön av Kalmar kommun. Vid Kavaljeren blommade det i augusti några fina sorter, så jag tog lite fröer därifrån som redan börjat gro. Ska försöka skydda dem över höst och vinter så att de tar sig ordentligt nästa år.
 
En gulorangefärgad solros med gästande humla.
 
Nästa solros på blomning
 
Den mer rödfärgade varianten. Fröerna har kommit från samma fröpåse, men det är ändå två olika färger
 
Närbild
 
En av flera outslagna solrosor
 
Fröerna (stockros) från Kalmar kommun som börjat ta sig. Blivit tvungen att använda hönsnät då en grannes katt använder landet som kattlåda :-(
 
Några till av dem. I nederkant syns bladen från den växten som faktiskt blommat i sommar
En feelgood-låt som har år på nacken, men som jag ändå tycker är bra :-)
 
 
foto - grönt - september - solros - stockrosor