Sörby borg

För några år sedan gav mig i uppgift att besöka Ölands samtliga fornborgar, 16 stycken från norr till söder. Sedan dessa har en borg återupptäckts - Sörby borg - Borgen ligger granne med Skedemosse och har varit bortglömd drygt 300 år innan arkeologen Jan-Erik Fallgren hittade namnet i en avhandling. Klicka på borgens namn ovan för att komma till sidan med all information. 
 
Borgen har tidigare varit omgiven av vatten i tre riktningar och behövde på så sätt endast försvaras österut, det hållet man når borgen enklast från i dagsläget. På länken finns även en film med Jan-Erik, den är cirka 20 minuter, men mycket intressant. Sörby borg är troligen den borg som är äldst på Öland och dessutom störst. Jag gick hela varvet runt och fotograferade även en del. Mina tidigare borgbesök hittar du här. Enklaste sättet att ta sig hit? Kör till Bredsättra by och hitta parkering. Man kan även gå från Skedemosse gård / Skedemosse museum, men det blir en bra mycket längre bit.
 
Se bilder nedan:
 
Börjar vid "ingången" i österläge. Detta är inte den ursprungliga muren utan sten som bönderna har lagt upp eftersom ytan varit uppodlad. Just nu i träda
 
I mitten av borgen finns en sträng, jag trodde att det var denna landtungan som kallas för "Kvinnön", men den finns tydligen bakom mig och vetter österut mot en åker
 
Blandning av ogräs och olika sädsorter
 
Ett kvarts varv gånget. I bilden syns mittensträngen
 
Vy i väster mot Skedemosse
 
Blickar österut på väg tillbaka mot utgångspunkten
 
Trekvarts varv gånget
 
Råg
 
Hela varvet gånget. Det kan eventuellt komma ett senare inlägg från borgen, det vet jag senast nästa fredag troligen. Då blir bilderna från en annan synvinkel
 
Jag fortsätter med filmmusiken :-)
 
 
fornborgar - foto - juli - sörby borg - öland