Ödetorpet Hildeborg

I morse stack jag över en sväng till Öland för att ut och vandra vid Rösselkärret. Själva kärret besöktes inte, men ödetorpet Hildeborg och ödebyn Österskog fick besök av mig. Delat upp besöken i två inlägg.
 
Jag hittar tyvärr ingen information om ödetorpet, vem som ägt det eller när det övergavs. Det består av ett mindre boningshus som har både källare och vind samt en lada som står öppen för besök. Huset har sett sina bästa dagar, finns inga fönster och allmänt risigt. Tidigare har jag stannat till i ingången eftersom det är ett hål direkt ner i källaren. Nu har någon lagt över en plåt, så jag vågade mig in och kollade rummen, vet dock inte hur man tar sig upp en våning.
 
Stannade några minuter innan jag gick vidare till Österskog som ligger knappa kilometern bort.
 
Vägen mot torpet, man tar österut vid trevägsstigen. Går man fortsatt söderut hamnar man i Rösselkärret
 
Ladan och torpet, i förgrunden en ordentligt rostig vält
 
Entrén med nypon- och slånbuskar som omgärdar
 
Vardagsrummet....troligen. Ett lager färg eller fem, nya fönster, nytt tak och nytt golv. Sen är huset på banan igen
 
Kakelugnen är trots hur den ser ut det mest bevarade i torpet
 
Köket, troligen har delar av skorstenen rasat in och ned. Tittar ni till höger genom dörren finns plåten som täcker källarhålet
 
I köksskåpet har tydligen en fågel hittat sitt perfekta boende. Bokstavligt talat är ungarna utflygna ur hemmet 😂
 
Härnäst väntar besöket i Österskog, men ni får ge er till tåls.
 
 
 
foto - hildeborg - september - öland