Svartbäcksmåla

Känner du ofta dig vilse när du ska ut i natur eller stad? Senaste gången för mig var i Bryssel, tror det var 2013 när jag verkligen gick bort mig efter att ha besökt Atomium och skulle hitta tillbaka till hotellet i centrala Bryssel. Idag var det dags på nytt, men betydligt närmre, i detta fallet Svartbäcksmåla i Nybro.
 
Nybro tänker du, där kan man väl inte bli vilse, men tror mig det är lätt. Varje gång jag ska in i centrala Nybro känner jag mig vilse och hamnar på gator jag inte varit på tidigare, men rätt som det är så är jag rätt igen, har inte den blekaste hur jag löste problemet......
 
Svartbäcksmåla som ligger precis utanför Nybro är känt för sin skidbacke och friluftsområde. Det är även ett naturreservat. Som sig bör läste jag på lite innan jag åkte hit, men det skulle visas sig göra ytterst liten skillnad. Siktar först på att åka till naturreservatet som jag inte hittar, ger upp och åker till skidbacken och använder den som referenspunkt. Många olika slingor och färger. Jag tänker skidbacke, det vill säga: Grön, blå, röd, svart. Helt fel tänk! Går ju inte att applicera på stigar/vägar. Så istället tittar jag på färgerna och röd ska vara den kortaste sträckan, trodde jag.
 
Försöker i alla fall hålla mig på röd slinga och det går väl så där. Tydligen byter jag till grön, svart, gul och orange lite vart efter trots att slingorna är märkta. Hade det varit enklare om de var snötäckta???
 
I alla fall, jag kom runt och fick lite motion. Kan nog tänka mig att springa här, för det finns utmanande upp- och nedförbackar (utöver skidbacken). Behöver nog bara sätta mig in i slingornas sträckning bättre. Kameran var med, så det blev även lite kort tagna.
 
Skidbacken, större än vad man tror. Kommer kort från toppen
 
Grön slinga österom skidbacken, någonstans till höger finns även den röda slingan
 
Svartbäcksmåla går nog att kalla en friluftares paradis. Det går att springa, gå, cykla, skida. Mötte nog alla utom skidåkarna. Här syns cykelbanan.
 
Inlandsisen har satt sina spår, finns många och stora bumlingar i området
 
Och på bumlingarna finns typ tre sorters mossa
 
Från toppen. Blickar troligen norrut, taken ni ser mitt i bilden tror jag är Hanemåla som man passerar precis innan man kommer in i Nybro.
 
En blick åt nordväst så syns istället Nybro stad
 
Mycket vatten nu, Svartbäcksmåla inget undantag
 
Rondellen kallar jag denna plätt, runt om den finns vad jag räknade till 6-7 avtagsvägar, har säkert glömt någon. Förstå att jag är förvirrad när jag hittar en som är ordentligt uppmärkt
 
Rött tydligt med, eller hur?
 
Utmaningar i livet. Detta ska vara röd slinga, men när jag kommer till ett vägskäl i andra änden har jag tydligen befunnit mig på svart slinga.....suck
 
Gul slinga? Ingen ordning alls, efter den stora stenen är jag tydligen tillbaka på röd slinga.
 
Blir en liten annorlunda bit idag. Hittade denna för en vecka sedan, och som gammal piano/keyboardspelare är det något tillfredställande över att se och lyssna på videon :-)
 
Vet inte om detta är något för mig, var nog 20 år sedan jag satt bakom ett piano och spelade senast.
 
 
foto - mars - nybro - svartbäcksmåla