Höga Flisa

I mitt förra inlägg lovade jag att det skulle bli mer postande av inlägg. Har varit på norra Öland under förmiddagen idag och med detta inlägget kommer det att postas ytterligare åtta. 
 
Som nämnts tidigare utgår jag från 101 öländska pärlor som nu kompletterats med 102 öländska pärlor. Den senare ställer till det lite för mig eftersom grunden är den samma, men att lite nya saker tillkommit. Det gör att jag under dagen har hoppat mellan platser från broschyrerna. Vissa platser förekommer i båda. I den äldre (101) har jag endast några besök runt Borgholm kvar + Hornsjön vid Löttorp. Den nyare (102) är det desto fler utflykter från Hornsjön och nedåt mot Runsbäck att klara av.
 
Åkte mot Öland vid 07.30 på morgonen och var uppe i Byxelkroksområdet strax efter 09-tiden för att sedan arbeta mig söderut. Första stoppet - Höga Flisa.
 
Höga Flisa är ett halvkors (även kallat Antoniuskors) och har troligen varit en kristen böneplats i Byxelkrok för den tidigare fiskarbefolkningen. Jag höll på att missa den för att jag tittade på vänster sida av vägen medan den stor på höger sida i riktning norrut.
 
Den är cirka 1,7 meter hög och tros ha rests under förhistorisk tid. Stenen är såklart av kalksten ;-)
 
Höga Flisa, här på höger sidan om vägen norrut mot Långe Erik. Kan någon gissa vad den vita pricken ute i vattnet är?
 
Bild tagen från andra hållet
 
Tillbaka till vita pricken. Är den tydligare nu ;-)
 
 
byxelkrok - foto - höga flisa - maj - norra öland - öland