Kanaberg

Sista(?) utflykten under semestern gick idag en bit söderut till Påryd och vidare därifrån sju kilometer åt sydost till Kanaberg. Bästa informationen om stället hittar du i Östra Smålands fyra år gamla artikel. Den finns här. Kanaberg är ett stenröse av jättestora stenblock som istiden lämnat efter sig. Området är cirka 1 hektar stort. Det går att gå upp på blocken och även runt hela området. Det är fullt av stigar och leder. För egen del valde jag lite fel tidpunkt eftersom det regnat inatt och blocken var blöta på västra sidan som man först når.
 
Namnet kommer från bondedottern Karna som enligt sägnen blev bergtagen av troll på platsen. Grottorna har varit tillhåll för stigmän, skogstjuvar och skogsgångare. Till och med den småländske upprorsmannen Nils Dacke ska ha bott här. Under 1800-talets förra hälft ska det ha varit ett tillhåll för Karnabergstjuvarna.
 
Skylten syns från den smala vägen. Utifrån den får man gå några hundra meter in i skogen till röset.
 
Informationen kring Kanaberg. En del har jag återgett ovan i texten.
 
Snart framme. Kanaberg skymtar bakom spanten.
 
Låt er inte luras av storleken, blocken är verkligen asstora
 
Mot toppen, hur ska jag ta mig dit? Kan tillägga att det regnat och stenarna var våta.
 
Baksidan av Kanaberg. Jag har tagit mig en bit upp, men som ni ser fortsätter blocken en bit in i skogen österut.
 
Blickar mot toppen av baksidan. Här var faktiskt blocken torra, men istället var skosulorna våta. Längst upp ska det visst finnas en väg ner till grottan. Får bli en annan dag.
 
Nästan gått varvet runt, leder och stigar finns lite överallt. 
 
 
foto - juli - kanaberg - påryd - småland