Rune Jons äng med Gamla Skogsby

Tidigare idag besökte jag Rune Jons äng som ligger på vägen mellan Skogsby och Kalkstad. Har inte varit här tidigare, men däremot snubblande nära i Konungsbackens naturreservat som ligger på andra sidan vägen mot ängen. Vid Rune Jons äng finns även Gamla Skogsby som är en tidigare järnåldersby, inte mycket finns kvar av den, dock grunden till Storamannagården.
 
Var tydligen arbetsdag idag, knepigt med parkeringen. Man rensade och eldade inför säsongen. Ängen har fått namn av den tidigare markägaren Rune Jonsson. Ölänningar kortar ibland ned namnen, så i detta fallet har det blivit Rune Jons. 
 
Våren är i full gång, mestadels blåsippa har hunnit upp, men jag hittade några vitsippor och även hålnunneört.
 
Den större ängen, kan tro att det var ett slagfält man kommit till, men Torslunda hembygdsförening rensade och eldade vid mitt besök
 
Den mindre ängen, det löper en stig/slinga mellan dem och vidare genom området
 
På tal om slingan
 
Bredvid den löper en liten fin bäck, fullföljer man slingan söderut hamnar man till slut vid forskningsstationen.
 
Mången blåsippa
 
Vidare mot Gamla Skogsbys järnåldersby
 
Förstod först inte vad jag tittade på, men detta är grunden till Stormannagården (se nästa bild)
 
Stormannagården är stor dessutom, tyckte jag läste 50 meter lång. Ska finnas fler hus, men hade svårt att hitta deras grunder
 
Hålnunneört
 
Vitsippan har faktiskt dykt upp
 
Sist men inte minst, en rosa blåsippa
 
 
april - foto - gamla skogsby - natur - rune jons äng - öland