Århundradet-trilogin av Ken Follett

Den trogne följaren av konstenattvaramig vet säkert att jag inför 2018 inte satte upp några mål. Klokt i efterhand om jag får säga det själv. Tror jag inför varje år haft som mål att hinna läsa ut mina böcker, varje år har det varit en trave runt 30-40 böcker som under året krymper, men sedan ökar på vid bokrean.
 
Inte säker på att jag tömmer bokhögen i år, men det har gått bättre än andra år och har mindre böcker kvar än på länge tidigare. 
 
För en månad sedan gav jag mig på Århundradet-trilogin av Ken Follett och som ordet trilogin antyder är det tre böcker. De två första böckerna tog en vecka vadera att läsa ut trots att de innehåller cirka 860-880 sidor. Den sista boken läste jag ut tidigare idag och tog två veckor, den sista är på 1035 sidor. Alla innehåller alltså totalt strax under 2800 sidor......pust! Men de har varit intressanta att läsa och rekommenderas.
 
I böckerna får man följa fem familjer i USA, Wales, England, Tyskland samt Ryssland från 1910-talet fram till 2008. Follett har i varje bok skildrat familjernas öden och vävt in dem i många politiska händelser under den tiden böckerna avhandlar. Jag skulle vilja säga att fokus i böckerna ligger på politik, krig och sex (i den ordningen).
 
 
Har du tiden och tålamodet att läsa dem och är en gnutta historieintresserad bör du ge dig på dem. För egen del fortsätter jag med min trave :-)
 
 
böcker - ken follett