Vandring till Pyramiden

Nu tänker ni säkert att jag har varit i Egypten och pyramiderna, men inte riktigt. Det finns nämligen en pyramid på Solberga Alvar. Eller nja....det rör sig om ett stenkummel som heter Pyramiden. Den står på en fornlämning och tydligen bredvid en gammal färdväg. Den senare hade jag svårt att se, men kan tyda att fornlämningen finns. Pyramiden är byggd av kalksten och lite högre än mig. Skulle tippa runt 2 meter hög och att det finns en liten hålighet under den.
 
Hur hittar man till Pyramiden? Det var definitivt inte enkelt. Jag studerar alltid kartor på Google Maps innan jag ger mig ut och försöker förlita mig på mobilen. Mobilen har det ju varit lite si och så med, men nu har jag lärt mig knepet :-)
 
Enklast är att parkera vid Torngårdsvägen där man har informationsskylten till Solberga Alvars naturreservat. Kliv över Mittmuren så att du hamnar på dess högra sida och gå norrut längs den. Är det mycket vatten blir det lite körigt, men huvudsaken är att du vet var du har mittmuren. Du ska sedan passera två tvärsgående murar (fortfarande på höger sida om mittmuren). Efter att du passerat den andra tvärsgående muren går det ett snår med enar från nordväst till sydöst några hundra meter bort när man blickar åt nordost. Ser du två björkar bland enarna börjar det brännas. Passera förbi enarna och björkarna så ser du Pyramiden klart.
 
Fick onda aningar från start. Mycket vatten och is på Alvaret.
 
Såg ut som en hantel mitt i bäckfåran, ser ni handtaget?
 
Hade gärna tagit plankgång hela vägen
 
På "fel sida" Mittmuren. Med stora isytor är den ändå vackert ute på "Allvett" och framför allt helt tyst.
 
Och med stora ytor, är de verkligen stora och betyder långa omvägar. Var några plusgrader och isen knakade betänktligt här och var.
 
Framme vid Pyramiden. För den riktigt skarpögde kanske Smedby kyrka syns någonstans i bilden ;-)
 
På tal om kyrkor. Här syns Segerstad kyrka mitt i bild. Från Pyramiden gick det att se fem totalt beroende på vilket vädersträck man tittar åt. De fem är Segerstad, Gräsgård, Hulterstad, Smedby och Södra Möckleby kyrkor.
 
Sista bilden innan jag vände tillbaka. Trots att avståndet inte är stort var det ändå en jobbig runda att gå, men jag fick mina steg :-)
 
 
alvaret - december - foto - naturreservat - pyramiden - solberga