På Ekelundaleden

För knappt en vecka sedan gjorde en vän på Instagram ett inlägg från Ekelunda på östra Öland. Ekelunda ligger i sydostkanten av Dröstorp alvar där jag minst en gång om året gör ett besök. Skillnaden är att jag då ställer bilen i Skarpa Alby knappa halvmilen norrut och går åt sydväst där Dröstorps ödeby ligger. 
 
Till en början går det inte så bra, får känslan av att jag går fel väg och mycket rätt så gör jag det. Går tillbaka till start och hamnar på rätt led. Efter ett tag när samma känsla gör sig påmind plockar jag fram Google Maps som leder mig rätt.....ett tag i alla fall. Jag är på jakt efter guldfiskdammen som finns här mitt ute på Alvaret. Nästan leden består av kalksten att gå på. Ytterligare en stund senare tar jag upp Maps och då har jag gått för långt och blir lite ställd över att jag missat dammen och börjar snurra runt i området. 
 
Går tillbaka cirka 200 meter och då hittar jag rätt, inte lätt att veta var dammen finns, den syns inte tydligt och är inte utmärkt annat än på nätet. Stannar en stund och vilar, tar ett tag innan guldfiskarna kommer fram, tror de var lite blyga för mig ;-) Lyckas få till kort på dem med, tyvärr var de aldrig uppe vid ytan.
 
Sedan börjar vandringen tillbaka, upptäcker då istället ett bra gömt jakttorn som inte syntes när jag gick förbi norrut. Finns även en mosse eller om det är ett kärr i anslutning till Ekelunda. Själva byn Ekelunda som jag besökte innan jag åkte är inte stort. Tre gårdar, där två verkar vara bebodda. Sedan bar det tillbaka till fastlandet.
 
Ekelundaleden
 
Ser ut att kunna bli bra slånbärsår :-)
 
Framme vid dammen (efter ordentligt letande)
 
För den som inte tror att det finns guldfisk, här är bildbeviset
 
Det dolda jakttornet
 
Kärret/mossen med en ölandstok i förgrunden
 
Nästan tillbaka vid parkeringen
 
Slänger även in låten som snurrar mest just nu i min Spotify:
 
 
Nästa uppgift på bloggen blir att försöka knacka in ett statistikverktyg, får se om det lyckas.
 
 
augusti - dröstorps alvar - ekelunda - foto - guldfiskdammen - mellersta öland - natur - naturreservat - öland