Byrums raukar

Satte som bekant upp lite mål för 2016 och tyckte att nu har snart hela januari gått, måste bocka av något, Och jag har ett tag velat åka till Byrums raukar på norra Öland. Var på väg förra året, men tog fel på var de är belägna.
 
Byrum tillhör ett av de ställen som jag aldrig besökt på Öland fast jag är uppvuxen där. I och för sig på södra delen, men det är ställen där som jag aldrig besökt tidigare heller.
 
Hur tar man sig hit? Kommer du från fastlandet är det bara att första hålla mot Borgholm och därefter Löttorp. Väl i Löttorp tar man vänster i rondellen och åker på den vägen till skyltar dyker upp om Byrum, sedan är det bara att följa väg och skyltar.
 
Det är en riktigt lång sträcka, det jag inte gillar med norra delen. Det mer roliga var att efter Köpingsvik så hejar vart och varannan bil på mig. Visste inte att jag var så känd ;-)
 
Men fram kom jag som sagt och plåtade lite, vädret lovade soligt och det stämde längre söderut, i Byrum blåste det kallt, var + 4 grader. Fick fin och nära blick till Blå Jungfrun som ståtar ute i Kalmarsund. Havet hade ett fint grönblått skimmer som tyvärr inte gick att fånga med kameran. Skulle tro att det beror på kalkstensplattor på botten. Som bonus slänger jag även in Högby Fyr som ligger på andra sidan (öster) om Löttorp. Där var det + 7 grader varmt.
 
För mer information om Byrums raukar, klicka här
 
 
 
 
 
 
 
 
Sista kortet är på vindkraftsparken utanför Kårehamn som E.ON gör reklam om på tv, det var där solen befann sig :-(
 
byrum - foto - fyr - högby - januari - norra öland - raukar - öland