En helg i Göteborg

Hemkommen igår kväll efter en underbart skön helg på resande fot i Göteborg. Sedan någon månad eller två bakåt i tiden bestämde jag och två av mina reskamrater från Nya Zeeland att det var dags för återträff. Sett lite fram emot det faktiskt, ut och iväg och träffa personer man gillar och uppskattar.
 
För min del gick avresan från Kalmar redan på fredagen då jag fått ledigt från jobbet. Skulle annars jobbat rätt sent och varit framme i Göteborg ännu senare, och det ville jag inte. Hoppade på tåget vid 12.00 och cirka fyra timmar och en femton-tjugo minuter senare var jag framme :-) Min goda vän J mötte upp mig vid stationen. Inte setts sedan 31 januari i år.
 
Tog oss ganska raskt hem till henne och kunde avnjuta kvällen med lite mat och dryck. Fick testa på något som jag skulle säga är Sojaöl (stod Choya på flaskan), ingen vidare kolsyra. Tyckte det var något för getinger. Garanterat inget öl man sveper i sig ;-) Den gick att dricka, men det tog sin lilla tid att få ner.
 
Var ett litet tag inne på att ta en bio, vill gärna se nya Bondfilmen "Skyfall", men det var premiärdag för den och i en stad som Göteborg misstänker jag att det var slutsålt. Vi tog beslut om att bara slappa och kolla på film eller tv, inte mig emot, jag tyckte det varit en jobbig vecka med uppsägningar på jobbet och allt som kom i svallvågorna från det. Inte sovit något vidare den senaste tiden heller. J jobbar på hårdare arbetstider än mig och jag har full förståelse för att hon ville gå och lägga sig för att sova fastän klockan var rätt tidig.
 
Det är alltid bättre att vara utvilad för nästkommande dag. Släckte lyset kanske halvtimmen senare. För min del var natten lite orolig, misstänker att det är så när man sover första natten borta på ett nytt ställe.
 
Lördag morgon. När jag vaknade var J och tränade. Kall morgon, men den blev bättre. När frukost intagits gav vi oss ut i Göteborg och hittade (för min del) lite nya ställen jag aldrig tidigare besökt. Fick gå i centrala GBG såklart, men även Vasaparken, fina Haga och Linnéstaden med Slottskogen. Fick en att vilja längta tillbaka, kan tänka mig att julskyltning i Haga ger fin stämning i december.
 
Framme vid Slottskogen fick jag veta att Göteborg har en djurpark..... Aldrig hört talas om, men skyltar visade riktning. Misstänker att det är Liseberg som stjäl uppmärksamheten för djurparken.
 
Vände sedan tillbaka och stannade på ett 7Eleven för fika innan vi tog oss till Centralstationen för att hämta upp K. Hon dök upp när hon skulle. "Trio med Bumba" var nu komplett ;-) Vi gick återigen hem till J. Dels för att K ska få lämna ifrån sig sitt bagage, men också för att vi skulle inta lunch. Stod för egen del och blev lite irriterad på två fina laxbitar som smakade gott när jag väl fick dem klara. J manade på mig med all rätt :-)
 
Slutresultatet blev en sallad med lax och pasta som vart riktigt smarrig. Efter maten gjorde J och K sig i ordning för kvällen. Och för att falla in lite i könsrollerna, de är kvinnor och vill fixa sig lite mer, jag tar kvarten på mig ungefär. Till slut var alla tre färdiga att möta Göteborg en lördagkväll i slutet av oktober.
 
Åkte spårvagn, hör ju lite till när man är i götet ;-) Första stoppet för kvällen blev Biljardpalatset, biljarden var lite för dyr så vi stannade vid att umgås och ta en öl. En stund senare dök J´s vänner upp. Väldigt trevliga och kul att snacka med. Vi var ute efter ett matställe som J kände till, men med lönehelg var det lite marigt att få bord utan bokning,
 
Framme vid El Corazon slog vi oss ned i baren i väntan på bord. Rätt som det var så fick ett bord och kunde senare beställa in mat. En dyr, men ack så god och frasig pizza blev middagen. Här stannade vi också ett tag innan vi begav oss en bit upp (söderut) på Avenyn för att gå in på Park Lane. De hade 70-talsstuk och jag inbillade mig att det var en skäggig Peter Siepen som var DJ. Jag hade kul och dansade, medelåldern var lite hög för kvällen vilket gjorde att vi drog oss tillbaka till El Corazon och dansade där istället. DJ´n körde lite modernare stuk på musiken.
 
Något jag fascinerades var att Avenyn var så knökad med folk vid tolvsnåret, jämför jag med lilla Kalmar så är det stor skillnad och visst, i Göteborg bor det mer än tio gånger så mycket folk än i Kalmar.
 
Vi drog oss senare tillbaka till J´s lya, kom inte ihåg om klockan kan varit framåt två. La mig på soffan och somnade ganska snart och sov gott och oavbrutet till skillnad mot nätterna de senaste två veckorna som inneburit oregelbunden sömn.
 
Under natten gick vi även tillbaka till "normaltid" eller vintertid som den även heter. Vaknade nog runt sju och vi kunde inta en god frukost för att sedan chilla en kort stund innan vi gick ut för en tur i GBG igen. Blev ungefär samma tur som på lördagen, men det hade jag inget emot. Det är lite avstånd, men det är bara bra att få gå och få motionen. Intog fika på en bänk i ett soligt och varmt Göteborg längs Avenyn. Vi gjorde lite småshopping här och var. Lunch intogs på Cafe Cappucino, tjejerna tog bakad potatis medan jag tog paj. Satt riktigt fint :-) Återigen fascinerades jag av göteborgarna som satt ute och var så att säga laidback. Njuter av ett glas vin en söndagseftermiddag i solen. Var nog vädret som gjorde att många göteborgare höll sig ute. Förstår dem!
 
Gick sedan till Brunnsparken för att hoppa på en spårvagn tillbaka till J´s lägenhet och göra ihopplock för att snart åka tillbaka hemåt. Varit en bra helg, en skön helg och framför allt kul helg. J sände med oss varsin halvkilos-yoghurt (tror den var så stor) som färdkost. Intog den senare på tåget och gjorde att jag inte behövde mer mat för dagen. J har verkligen sett till att vi inte gått hungriga :-)
 
Jag och K begav oss till centralen för att ta oss tillbaka hemåt våra håll. Mitt tåg gick cirka tjugo minuter före K´s. Vintertiden märktes ganska snart. Klockan hann inte bli 17 innan det var mörkt ute. Jag höll mig sysselsatt med tidningar och en bok nästa hela vägen till Alvesta där det blev cirka halvtimmens uppehåll innan Öresundtåget tog mig vidare till Kalmar. Var inne på stationen strax före 21.
 
Femton-tjugo minuter senare var jag hemma och kunde kliva in i en varm lägenhet istället för de minusgrader jag hade utanför. Jag är än en gång jätteglad över helg och kan nog leva på det ett tag framöver. Sov förresten lika gott inatt. Kanske var det som behövdes för att komma in i gamla sovrutiner igen :-)