Upptäcksfärd vid Mon

Trots att jag bott i området i snart 13 år har jag långt ifrån undersökt den närliggande trakten fullt ut. Pratade med en granne som brukar vara ute och vandra mycket när vädret tillåter och fick inspiration. 
 
Jag tog mig till "Mon" på morgonen som ligger öster om samhället. Där ska det finnas grusvägar ute i skogen och mycket riktigt finns de där. Kan inte säga exakt sträcka, men det tog sin tid att gå runt. Jag började gå österut och kom tillbaka in i Mon norrifrån. Det är en utmärkt väg att använda som löparsträcka vilket jag troligen gör nästa vecka. Hur det ser ut i övrigt? Mycket tallskog, men med mycket snår och troligen mycket svamp och bär till sensommar/höst.
 
Ta det snigel
 
Låst bom i båda ändar, men att komma förbi är ju ändå inget problem
 
Snår, tallar, grus..... En väg i smålandsskogen med andra ord
 
Mycket ormbunke halvvägs, då hörde jag dessutom göken för första gånger i år. Rätt sent på året
 
Stadigt jakttorn, bakom till höger går en mindre ås genom skogen. TIll vänster sluttar det nedåt, så det ger jägaren bra utsikt för vilt
 
Långa rakan i norr tillbaka mot Mon. Att det lämpar sig som löparspår är att det är rakt, grus och lagom "backigt". Kan nog bli bra tider :-)
 
En smålandsmur halvt övervuxen, men det är ju inte en fin ölandsmur ;-) Denna väg är en avstickare som jag inte vet var den slutar, blir att utforska någon annan dag
 
Prunkande sädesfält
 
En stadig ek mitt i åkern
 
 
 
foto - juni - upptäcksfärd