Sollidens slott

De flesta känner säkert till Sollidens slott på Öland som är kungafamiljens semestertillhåll nummer ett. Som ölänning har jag haft lite som skämskudde att det dröjt över 40 år innan jag tog mig hit. Men igår var det dags, till mitt försvar var syrran och svågern med, svågern ville dessutom besöka Solliden. 
 
Att komma hit är lite som att lämna Öland, ser inte ut som något annat. Kan bero mest på att man inte ser något av Alvaret när man lummar omkring vid slottet. Det började byggas 1903 av arkitekten Torben Grut och stod färdigt nästan exakt tre år senare, 1906 när drottning Victoria flyttade in. Victoria lät sig inspireras av den svenske läkaren Axel Munthes italienska villa San Michele på Capri. Torben Gruts mest kända verk är annars Stockholms stadion byggd för Olympiska Spelen 1912.
 
Solliden ärvdes vid Victorias död av Gustaf V och öppnades för allmänheten. När Gustaf V gick bort testamenterades Solliden till dåvarande arvsprinsen (nuvarande konungen) Carl Gustaf.
 
För egen del är hela parkområdet större än vad jag trodde medan själva slottet ser mindre ut i verkligheten än som man sett det på bild och film. Jag tog en hel dröse bilder, så håll till godo.
 
Solliden. Närmre får man inte gå
 
Änglatrumpet
 
Solliden från andra hållet
 
Hagasessornas lekstuga
 
Blomfontän....typ
 
Italienska trädgården, off limits för oss vanliga dödliga ;-)
 
Idéträdgårdstävling, här bidraget "Fjärilsbalkongen"
 
Nästa bidrag som heter "Santa Monica Beach"
 
Holländska rosenträdgården, gåva till Victoria på hennes 60-årsdag från det nederlänska hovet. Här finns en uppsjö sorters rosor och jag måste tillägga att det doftar gott här. Kommer lite bilder på några sorter som jag inte la namnet på minnet tyvärr.
 
 
 
 
 
Enligt informationsskylten i "Engelska parken" är detta ett perukträd
 
Brunnen - gåva till kung Carl Gustaf på hans 70-årsdag av danska hovet. Såklart är det kalksten som använts och det är vatten i brunnen ;-)
 
Baksidan av slottet
 
Perennalisten med bland annat jättestäpplilja, röd rudbeckia och praktriddarsporre för att nämna några
 
Kaffetorpet som ligger man tar till höger för att nå. Man tar till vänster för att nå Solliden. Kan tillägga att det är hutlösa priser.
 
 
foto - juni - kaffetorpet - solliden - öland