Varbergs fästning

Senast jag var i Varberg (eller på genomresa) var 1994 när jag och min skolklass åkte på klassresa till Italien. Vi åkte med färjan från Varberg över till Grenå i Danmark. Tog alltså 24 år lite drygt till nästa besök. 
 
Boende på Varbergs stadshotell & Asia Spa har man utsikt mot Varbergs fästning från vitalitypoolen på översta våningen. I mörkret var det en fin utsikt där fästningen är upplyst. Dag två bestämde jag mig därför att gå dit. Jag ville se fästningen, bockstensmannen och Hallands historia. Bilderna jag tog är utifrån eftersom det råder fotoförbud i lokalen. Det jag fascinerades mest av är att man i sitt förvar visar upp knappkulan som Karl XII dog av. Hur den har hamnat i Varberg vet jag inte, var säker på att den skulle förvarats i Stockholm.
 
På denna länk hittar du mycket information kring Museum Halland
 
Fästningen uppfördes i slutet av 1200-talet som en borg och utökades i slutet av 1500-talet innan den i början av 1600-talet blev en stark och på den tiden modern fästning. Den har varit i både dansk och svensk ägo. Något jag snappade upp kring Hallands historia där man listat regenter över Halland var att Gustav Vasa aldrig var kung över Halland. 
 
Vid mitt besök blåste det kallt som bara den vilket gjorde att bilderna jag tagit är riktade i de flesta fallen mot Varberg (läsidan).
 
Varbergs fästning, foto tagit i riktning söderut
 
Några kompisar till vänster om mig när jag tog föregående kort
 
Välkommen in vettja
 
Varbergview
 
Söderläge, Kattegatt piskar upp vågor
 
Museumbyggnaderna
 
Södra delen av fästningen med Kattegatt
 
Vallgraven
 
Avslutar med en kanonbild. Varbergs stadshotell syns strax till höger om kanonen och kyrkan vid Stortorget till vänster.
 
foto - museumhalland - varberg - varbergs fästning