Möckelmossen i dimmad version

Tidigare idag besökte jag Möckelmossen mellan Resmo och Stenåsa på Öland som tillika är Alvarets största sjö. Den håller vatten nästan året om och har aldrig dikats ut. Det bjöds dessutom på rätt tjock dimma även om solen försökte bryta igenom, men misslyckades. Var några år sedan jag var här senast och blev glad när jag fick se att de byggt en vandringsled i trä som gör att man kan ta sig en bra bit ut mot mossen torrskodd. Ha ändå kängor eller stövlar på fötterna. 
 
Tanken var att jag även skulle gå på lite "lock-jakt", men det får bli ett senare tillfälle. Återkommer med ett eget inlägg om det. När man ska gå på denna jakt är Möckelmossen en bra utgångspunkt.
 
Bilder blev det såklart :-)
 
Avstamp mot Möckelmossen
 
"Promenaddäcket", finns två mötesplatser längs vägen. Vattendjupet skulle jag tippa låg på runt 2 decimeter som mest
 
Samma däck från andra hållet, blickar här söderut (i dimman)
 
Svamp finns det även i januari
 
Framme vid stora delen av mossen. Stannade upp och inte ett ljud hördes, total tystnad rådde
 
På andra sidan muren var det frostnypt
 
Ett ensamt träd
 
Enbuske, eller återstoden av den. Uppäten eller sönderstressad av torka....
 
På andra sidan vägen (söder om Möckelmossen) där jag skulle jaga lock, mycket vatten
 
Hur jag än ville ta mig vidare gick det inte. Mycket vatten vilket på sätt och vis är bra inför sommaren så länge det letar sig ned i grundvattnet.
 
Förra söndag upptäckte jag denna låten av en slump och den har spelats varm senaste veckan. Änglalik röst och vilken låt 
 
Håll till godo och dra på lite volym
 
 
foto - januari - monokrom - möckelmossen - södra öland - öland