Björnflisan

En utflykt som jag varit på väg till länge faktiskt. Jag återvände mot mitt kära Dröstorp, men tog av innan ödebyn en bit åt nordväst dit Gårdby Alvar ligger, ni kommer säkert ihåg. Det är lätt att vara efterklok, men vägen från Skarpa Alby till Gårdby Alvar är mycket enklare (och torrare) att gå än från Lenstad genom Södra Utmossen. Men nu var det som bekant inte Gårdby alvar jag skulle till utan till Björnflisan som står ute på Alvaret längs vägen.
 
Björnflisan tros ha rests redan under vikingatiden och har sedan dess fallit omkull och rests. Den står på sin ursprungliga plats och är inhägnad för att skydda stenen från betande djur. Jag gick aldrig över inhägnaden utan tittade på den och fotograferade utifrån. Det syns runor på den, men jag fick verkligen anstränga mig för att se dem. De fylldes i senast 1991. Texten översatt till nutida svenska är:
 
Jörund uppreste stenen efter sin broder
 
Du hittar lite information om stenen här och här. Jag besökte ytterligare en sten som jag tror är mer känd för ölänningar än fastlänningar. Kommer i nästa inlägg.
 
Om du anstränger dig så ser du runorna i den för övrigt hårt åtgångna kalkstenen
 
Just för att slippa gå över inhägnaden har en liten metallbit satts upp på en stolparna med översättningen av runorna.
 
Hela inhägnaden. Denna runsten är för övrigt den enda som är lokaliserad ute på Alvaret.
 
Där ni ser stenmuren ligger Gårdby Alvar och hustaken är i Lenstad. Fick onda aningar bara att titta ditåt ;-)
 
 
björnflisan - dröstorp - dröstorps alvar - foto - januari - öland