Hörninge Mosse

Efter att ha besökt Svarteberga borg igår ville jag som vanligt ta med något annat, så jag åkte till Hörninge Mosse som ligger en liten bit åt nordöst från Svarteberga.
 
Hörninge Mosse är relativt stor och sträcker sig från nordväst till sydöst. För min del besökte jag den nordvästliga delen och gick en mindre slinga som innehåller en utsiktsplats.
 
Mossen restaurerades för cirka 10-12 år sedan av Borgholms kommun efter att ha varit igenväxt. Under andra världskriget grävde man ut torv från mossen. I den har man hittat den numera utdöda kärrsköldpaddan.
 
Jag var framme vid "kanten" av vassen, men det står inget vatten i ytterkanten vilket gjorde mig lite besviken, däremot kändes fukt i marken. Bilderna var tyvärr inte av det roligare slaget, ger uttryck att fortfarande vara allt för torrt.
 
Spännande mönster i löven nu när hösten knackat på
 
Som sagt, lite tråkiga bilder längs vägen
 
Utsiktsplatsen i förmiddagssolen
 
Hörninge mosse där den sträcker sig iväg åt sydöst
 
Och den delen där den fortsätter åt nordväst
 
 
foto - hörninge mosse - natur - oktober - öland