Lilla Vickleby lund

Det andra besöket i måndags var i Lilla Vickleby lund sydväst om orten Vickleby. Det första var en bit norrut i Skogsby lund, inlägget därifrån hittar du här.
 
Fick lite sämre väder när jag kom hit. Rätt mulet och något enstaka stänk. Detta reservatet är uppdelat på två olika områden med en större åker mellan sig. Likt många andra jag besökt är jag ute fel årstid, även detta är ett sådant som troligen sjuder av liv under vår och sommar.
 
Man bedriver studier i att låta det ena vara ogallrat medan det andra är gallrat och det märktes stora skillnader. I den södra delen påminde det mycket om hur det ser ut i Ottenby. Mellan dem ligger vad jag tror är en vattendamm för bonden som har åkrarna i anslutning. Men det är en stor damm som tar tid att gå runt och fåglar verkar gilla den. Dammen var en sådan sak som man inte visste fanns här. Trots sin litenhet fortsätter Öland bjuda på lite nya överraskningar :-)
 
Vid parkeringen som jag hade problem att hitta....
 
När jag öppnat bildörren mötte mig en rejäl stank och man tänker såklart "Fan vaa de luktar". Och gödselhögen låg tiotalet från parkeringen, så den frågan fick jag snabbt svar på.
 
Småruskigt att behöva gå in här ;-)
 
Längs den gamla banvallen som går igenom norra delen av de två.
 
Den dolda stor dammen (kanske fågelsjön)
 
Saltsten för viltet
 
I den södra änden och påminns om hur det liknar Ottenby
 
Jämför den gallrade lunden (bilden innan) med denna. Ganska stor skillnad, eller hur?
 
 
foto - januari - lilla vickleby lund - naturreservat - öland