Hammarby-Smedby Alvar

Stopp nummer två igår vad gäller naturreservat blev på Hammarby-Smedby Alvar. Det första var som bekant vid Strandhagen. Detta ligger granne med två andra reservat. Det ena som ligger granne i norr är Alvlösa Alvar som jag besökte för två veckor sedan. Det andra som ligger granne i söder är Klinta - Stora Smedby Alvar, den senare besökte jag minns rätt 2005 och vandrade ut till Storåsen mitt på Alvaret där man vid klart väder kan sikta Östersjön österut och Kalmarsund västerut.
 
Storåsen finns även med lite i detta reservatet, det finns lämningar från äldre järnåldern i området. Hammarby-Smedby alvar är lätt att nå, man parkerar invid 136:an mittemot Smedby kyrka och går sonika österut. Reservatet sträcker sig till den imponerande Mittmuren. I mitt fall nådde jag dit ut och gick vidare österut någon kilometer.
 
Som så många andra områden används detta till betesmark och innehåller några udda arter som alvarsnäckan som endast finns i detta reservatet i hela norra Europa.
 
Man tror att det redan på stenåldern fanns folk bosatta i området, det finns ett flyttblock med skålgropar som jag aktivt letade efter. Det innebar att jag avvek från vägen och sicksackade på sina ställen. Till slut fann jag vad jag letede efter :-) I skålgroparna ska man offra mynt eller pannkakssmet (!?) för att få hjälp och vägledning i tillvaron. Jag är inte vidskeplig, men la en 2-krona i en av skålgroparna.
 
Information vid parkeringen
 
Fikaplatsen vid parkeringen är en av Ölands finare :-)
 
Rätta mig om jag har fel, men tror det är backsippa
 
Jahopp.....suck!
 
Saltstenar till kreaturen
 
Någon gång funderat på hur en öländsk mötesplats ser ut? Sluta fundera, här finns svaret. Huvudvägen till höger, mötesvägen till vänster ;-) Uppe mitt i bild syns Smedby kyrka som är ett utmärkt riktmärke om man kommer bort sig från vägen
 
Jag har funderat över avsaknaden av skrot, men så dyker det upp
 
Och det var precis vad jag trodde, klinga till röjsåg
 
Framme vid Mittmuren, precis till höger om mig är det en grind, men bonden har sett till att göra den strömförande :-( Fick leta efter en stätta istället. Gränsen för reservatet går här, men nyfikenheten drar mig vidare och över
 
Här finns två husruiner, detta är den ena av dem
 
Och detta är den andra. Tror det eller ej så finns en historia bakom husen, den hittar du här.
 
Jag trodde själv att det var flyttblocket jag letade efter, men icke. Hur stor bedömer du stenen? Jag missbedömde totalt på avstånd precis som på denna bild. För egen del mäter jag själv 1,75 meter över havet ;-) Lägg på nästan en meter till så får du höjden på stenen.
 
På väg tillbaka hittade jag dessa spår i leran, rådjur rentav?
 
Fossilknackare som varit i farten även här :-(
 
Den som söker finner! Skålgropar :-)
 
Och såklart offrar jag en slant (tom i övrigt i de andra skålgroparna)
 
Avslutar med första nyckelpigan jag sett i år
 
Nu känns det faktiskt nära. Av de 45 naturreservat Mörbylånga kommun har så kan jag räkna de kvarvarande på en hand. Har jag väderguden med mig så kommer de sista fem vara besökta runt Kristi Flygarhelg.
 
alvaret - april - foto - hammarby-smedby - monokrom - naturreservat - södra öland - öland