Karlevistenen

Det har varit tyst från mig några dagar på bloggen, men det ska det bli ändring på. Igår fick jag infall att åka till Öland och plåta en del. Hade så mycket som 4-5 ställen jag tänkte besöka, men blev tvungen att tänka om när syrran och svågern fick lite problem och behövde hjälp.
 
Totalt hann jag med tre av stoppen som skulle göras, det fjärde var jag nära att hinna med, men fick strunta i. Går fler tåg, eller nja, det går ju inga tåg på Öland längre ;-)
 
Hursomhelst. Åkte till Karlevistenen söder om Färjestaden på väg mot Mörbylånga. Som med Bårby borg har jag åkt förbi många gånger, men faktiskt aldrig stannat.
 
Vad är då Karlevistenen? Det är Ölands äldsta runsten som står på en åker och reser sig 130 centimeter över marken. Stenen är av kvartsporfyr och inte riktigt hemmahörande från Öland. Den har rests runt år 1000 eller slutet av 900-talet. Den står på sin ursprungliga plats. Ni kommer se runorna på mina bilder, men i klartexet står det:

Fulkin likr hins fulkþuflaistr uisi þat maistartaiþir tulka þruþartraukr i þaimsi hukimunat raiþ uiþur raþaruk starkr i tanmarkuaintils iarmun kruntarurkrantari lanti
 
Eller klartext, på vanlig svenska är det:
 
"Dold ligger den som de största dåd följde, det visste de flesta, 'stridernas Truds arbetare' i denna hög. Ej skall en rättrådigare, kampstark 'Vagn-Vidur' på sjökonungens väldiga mark råda över land i Danmark."
 
Skaldedikten är skriven på versmåttet dróttkvætt och dikten på Karlevistenen är den enda skaldestrof på detta versmått som har bevarats i original. I dikten finns flera kenningarTrud är namnet på en gudinna, och "stridernas Truds arbetare" betyder hövding eller härförareVidur är ett av Odens namn, som här används om den döde hövdingen, och den vagn man färdas på är skeppetVagn-Vidur ska alltså tolkas som skeppshövding. "Sjökonungens väldiga mark" är havet. (hämtat från Wikipedia)
 
Som sagt belägen på en åker, men det finns en bra gångväg till den
 
En närmre titt på stenen. Den stod mellan två gravrösen, men dessa två är bortodlade och stenen är det enda som är kvar.
 
Texten i sin helhet
 
Fin höstdag med värme och höstdofter i luften
 
foto - karlevi - karlevistenen - oktober - runsten - världsarv - öland