Möckleby-Gårdstorp Alvar

Jag fick inte till så många projekt jag hade tänkt i helgen. Vädret ställde till det mest. Det var tre-fyra ställen jag ville besöka igår, men det slutade med ett - Möckleby-Gårdstorp Alvar.
 
Åkt förbi det tusentals gånger, men inte riktigt besökt det, i alla fall inte den södra änden som jag la kraften på igår. När snön nu nästan är helt borta är det blött på Alvaret och detta området har det gått kräk i och trampat upp rejält (och gödslat). Så det var lite småmotigt att gå i, men det gav motion å andra sidan.
 
Tog mig mot en dunge och var förvånad över vad jag hittade, en mindre väte, kanske decimeterdjup. Var ute och gick på isen. Den höll bra länge, men till slut när jag inte var uppmärksam av att isen började knaka och bågna nedåt så stod jag på botten sekunden senare :-)
 
Men kängorna är vattentäta så det var inte större fara. Hade sällskap av två personer som några hundra meter bort gick och röjde. Var dimmigt istället för soligt som jag ville ha det, men fick till lite bilder ändå.
 
Dimmigt Alvar
 
Stormoffer
 
Vattendroppe
 
Massa vatten, gick igenom isen några meter längre fram
 
Sandbotten, här var det som djupast, ca 2-3 decimeter
 
Skulle uppskatta väten till samma storlek som 1-1 1/2 fotbollsplan
 
I mitten överst i bild syns Olstorp som ligger en kilometer ut på Alvaret och förr var den tidens ålderdomshem där de äldre placerades
 
Typisk öländsk trevägskorsning ;-)
 
Everyday is a winding road
 
 
alvaret - februari - foto - monokrom - möckleby-gårdstorp - naturreservat - södra möckleby - södra öland - öland