Karls X Gustavs mur (i österled)

Vid det här laget har ni säkert hört Trump tjata om muren som ska byggas mot Mexiko. Men har ni hört om Karl X Gustavs mur? Inte, han var ute 364 år innan Trump och byggde en mur på södra Öland i östvästlig riktning. Inte för att stänga mexikaner ute från att besöka Öland utan för att stänga inne de kungliga dovhjortarna. Den nuvarande dovhjortstammen håller till i Ottenbylund som ligger någon kilometer bort.
 
Muren är cirka halvmilen lång och går från Kalmarsund i väst till Östersjön i öster endast bruten av landsvägen som går genom muren på två ställen. Vanligast är att åka igenom den på västra sidan. Jag besökte istället den östra sidan och gick från Ås till Näsby som ligger grannar med varandra. Näsby börjar precis vid muren i nordlig riktning.
 
Vädret var ungefär som lördagen, blåsigt och dimmigt. Muren är i västerände i ganska fint skick, vet inte hur det ser ut mitt på, men i österände var det annorlunda. Har fotograferat och dokumenterat som vanligt ;-)
 
Vid start, skulle tippa på att muren här är cirka två meter hög, jag kan inte se över den stående där jag är
 
Infotavla
 
Och ni undrar förstås.....Är gräset grönare på den andra sidan muren? Svaret är nej, det är lika gult och visset ;-)
 
Nordligaste utlöparen av Ottenbylund. Lite förvånande består den endast av björk.
 
Och här börjar fördärvet, ingen som tagit på sig att bygga upp
 
Ännu inte rasat, men lutar kraftigt åt norr
 
Ju närmre Östersjön desto mer obefintlig blir muren.
 
Allting har sitt slut, även Karl X Gustavs mur
 
Något som jag blev förvånad över var bryggan. Kände inte till att någon nyttjade området till att bada i. Det är inte det lämpligaste att ta sig till med bil. Till fots eller eventuellt cykel är de bästa alternativen. Min favvo-strand ligger för övrigt knappa kilometern norröver.
 
Tillbaka i Näsby gick jag åt väster en kort bit och fick syn på den här lösningen. Skulle tippa att det är räls från den gamla järnvägen som håller upp muren.
 
Blickar åt väster, ser obruten och oförskämt rak ut ;-)
 
Slänger med den här, tittade inte på Mellon, men hörde låten som fastnade i huvudet. Gick visst inte vidare
 
 
februari - foto - karl x gustavs mur - natur - näsby - södra öland - ås - östersjön