En historisk återresa

Nästa nedslag efter gårdagens besök på Karums alvar och Odens flisor utanför Högsrum var Ismanstorps fornborg cirka halvmilen åt sydost.
 
Jag var här visst 2013, själv tycker jag inte det var så länge sedan, känns i alla fall inte så. Då var besöket mitt i sommaren. Här hittar du det besöket förresten.
 
Skillnaden? Årstid och temperatur givetvis, men annars var det mesta sig likt. Blev mer stopp på gångstigen fram till borgen.
 
Hela färgpaletten av sippor
 
En blåing i ensam majestät
 
Samma ingång som senast, närmst promenadstigen, så den är enklast att ta
 
Fick till denna ur ett halvdant fågelperspektiv ;-)
 
Förra årets tistlar reas ut billigt
 
Utsidan av borgen. Stod ett tag och fascinerades av all den sten som faktiskt ligger här. Skulle gärna vilja veta hur lång tid det tog att bygga borgen och var all sten togs ifrån.
 
Efter detta stoppet åkte jag vidare söderut efter att ha velat lite över att åka norrut mot Räpplinge som ska ha en del stenbrott. Mitt sista stopp kommer imorgon och då med djurinslag.
 
En rättelse från igår! Det var inga backsippor utan fältsippor, fick lära mig det den hårda vägen tidigare idag ;-)
 
april - foto - historia - ismanstorps borg - vårtecken - öland