Dröstorps ödeby, del 2

Idag fortsätter mitt inlägg om turen till Dröstorps Ödeby som jag besökte under gårdagen. Missade du första inlägget? Ingen fara, det finns här.
 
Lite mer information om själva Dröstorp dyker upp idag. Resterna som idag syns på Alvaret och som passeras av cykelleden "Ölandsleden" anlades i slutet av 1600-talet/början av 1700-talet och ligger i anslutning till Dröstorps Mosse som lokaliseras till sydväst om själva ödebyn. I och med läget vid mossen så var det antagligen enklare att bo här än någon annanstans på Alvaret där marken är kargare. Som mest härbärgades 30 invånare i byn.
 
Byn var bebodd till 1896 då den sista invånaren "Boman på Dröstorp" övergav byn och färden till ödeby påbörjades. Boman ska enligt ryktet varit "Alvartjuv" (sv. boskapstjuv). Det som återstår idag är husgrunder, stenmurar, fägator samt åkergärde med skiftesgränser. Sydväst om byn (innan mossen) finns stenrösen som vittnar om att det beboddes långt tidigare i området, troligen järnåldern.
 
Nordost om byn finns runstenen "Björnflisa" (som jag inte besökte) som också vittnar om tidigare invånare. Placeringen av stenen indikerar en tidigare ägogräns eller kommunikationsled.
 
Det var lite om Dröstorp, jag besökte som sagt även mossen och tog lite kort. En örn hann lyfta innan jag riktigt kom åt med kameran, osäker på vilken sort, kanske någon annan vet....
 
När jag gick tillbaka kom alla besökare, skulle nog kunna räkna till 20-talet, och då är jag glad att jag var först på plats och kunnat använda kamera ostört och vila lite i lugn och ro.
 
Lummigt ska det vara :-)
 
Husgrund
 
Med fönster mot världen
 
Leaving Dröstorp
 
Örnen, som sagt osäker på vilken sort, bästa bilden jag fick av den i flykten
 
I ett hörn av mossen, som sägs bebos av guldfiskar. Jag såg dock inga.
 
De nuvarande invånarna och solbadare antagligen
 
Backsippa som lever sitt liv i vägkanten
 
Samma långa väg tillbaka
 
Fler som trivs direkt på kalkstenen
 
Coola korna
 
Svårt med bra ryggkliare på Alvaret, men en enbuske löser problemen galant
 
På återseeende
 
alvaret - dröstorp - foto - maj - mosse - ödeby - öland