Island & Färöarna med Rosa Bussarna, dag 16

(Till sjöss-Hirtshals-Skagen-Frederikshavn-Göteborg)
 
Ännu en god natts sömn. Vaknade av egen kraft utan mobilens väckarklocka.
 
Upp för frukost och sedan ned igen i hytten för att plocka i ordning rygga och sovsäck. Hytterna måste vara tömda två timmar innan ankomst.
 
Jag fortsätter med min bok som jag vill ha klar under dagen. Prick 12 var vi tillbaka i Hirtshals och på kontinenten. Medan vi väntade in Bosse och buss togs beslut om att luncha i Skagen och det är ok för min del eftersom jag aldrig satt foten i Skagen tidigare.
 
Vi stannade några timmar i Skagen, dels för lunch, men också för grovstädning av bussen som rensades och städades från botten till toppen. Innan vi kom igång (medan vi donade med våra bagage) så stannar två kvinnor och två barn och börjar tala isländska med oss. Vi förstår inte så jag går till henne och pratar engelska. Visar sig att tidningsreportaget fått lite genomslag. Den ena kvinnan kände nämligen igen oss från tidningen :-)
 
Efter allt var klart hade vi lite tid för att se oss om i området. Knäppte några kort.
 
Sedan bröt vi upp mot Frederikshavn för att spendera ytterligare någon timme innan vi kommer på färjan. Ut ur Skagen passade vi förresten på att ta några varv i en rondell :-) Boken blev nu i alla fall utläst. I terminalen stod plump på dagordningen, men vi fick inte spela klart utan fick göra det ombord. Färjeturen tar för övrigt tre timmar så sent på kvällen var vi tillbaka i Göteborg och Sverige. Några klev av, och det är svårt som vanligt att ta farväl av personer man lärt känna och gilla.
 
Men vi är inte i mål. Vart en färd till en rastplats mellan Göteborg och Borås för en natts bushcamp. Tror klockan led framåt halvett-ett när vi la oss.
 
Operation "Grovstäd" kan börja i Skagen
 
Och andra sidan. Vi fick en del blickar från passerande :-)
 
Lunch såklart får inte glömmas
 
Skagens dyner
 
Skagens fyr
 
island & färöarna - juli - juni - resa - rosa bussarna - semester