Roadtrip, del V

Den sista delen i min roadtrip kommer här. Dock utfördes denna delen på lördagen till skillnad från de övriga som gjordes på fredagen.
 
Det har varit soligt hela helgen och eftermiddagstid på lördagen var inget undantag, kände att jag ville få med sista stället - Stensjön - inte långt från stenbrottet som Cementa hämtar sin kalksten ifrån. Dessa två sjöar kallas ändå gemensamt för Stensjön. Inledde min tur att gå denna långa vägen hit och stannade först vid "Alphyddan", ett hus som många av de anställda använde och har festat vid när det varit kräftfiske. Dock lyser kräftorna med sin frånvaro sedan många år pga kräftpest och obehöriga som tagit in redskap utan att de varit helt rengjorda.
 
Fabriken arbetar med att få ordning på området igen genom att ha satt ut syresättare (fyra styck totalt) på olika ställen. Endast en var igång under mitt besök. Sjön delas av en väg som går mellan och har en färist som extra stopp, antar att det tidigare gått djur eller bara om det är trafik som ska hålla hastigheten. Var ute och kände på isen som verkade rätt solid, nån har rakat rent ett område med snö och åkt på. Jag har dock respekt för denna isen mer än den vid Ottenby. Här vet jag att det är djupare och var djupen finns någonstans.
 
Knäppte några bilder och gick upp till "Klunkens backe", ingen aning om varför den heter så, men jag kan nog gissa. Fin utsikt är det i alla fall i sydväständen där backen finns. Klar här gick jag över till den ostliga delen av sjön, men den är helt istäckt och inte så mycket att ta kort på. Hittade lite bruten gammal kalksten i alla fall. Fick avsluta tripen med det. Nu får jag börja planlägga nästa roadtrip, vet ej var och när ännu.
 
"Alphyddan"
 
Vass
 
Mycket is både i och utanför båten
 
Ostliga delen av Stensjön
 
Vid Klunkens Backe (fyra meter djupt där jag tog kortet, åtta i bottre änden av kortet)
 
Kalksten