Positiv överraskning

Blev idag lite förvånad över SVT´s tablå. Igår sände de ju idrottsgalan vilket gjorde att Homeland inte sändes, tycker själv att jag missat en del fastän jag nog inte har det. Kollade därför kommande måndag och det visar sig att det inte kommer fler delar. Men faktiskt lite glad över vad som ersätter :-)
 
Försvinner :-(
 
Det blir andra säsongen av Game of Thrones som ersätter på måndagarna. Har köpt dvd-boxen av första säsongen och tycker det är en fullgod serie precis som Homeland varit. Jag följer annars inte mycket som visas på tv.
 
Ersätter :-)
 
Var förbi Netonnet för att inhandla rengörningskit till mina filter och linsen på objektivet. Har lyckats kladda ut smuts på två filter när jag skulle rengöra dem i helgen. Eftersom jag började träna igår efter förkylning var jag inte iväg inifrån Kalmar förrän runt sju. Då stänger de flesta elektronikkedjorna i denna stad. Åkte till den enda som var öppen - Mediamarkt - i hopp om att få hjälp. Det gick väl sådär. De hade inget hemma förutom ett dyrt Carl Zeiss-set som jag hoppade.
 
Killen som hjälpte mig blev jag mer och mer tveksam till (kanske i onödan). Han gav rätt många tips. Använd vatten och diskmedel. Jag invände eftersom diskmedel innehåller slipmedel och inte vill förstöra filtret. Han gav tips att endast använda vatten. Mja, känns inte rätt, vill testa på andra filter än mina egna först i sådana fall. Sista alternativet är Isopropylalkohol och hans hänvisade mig till ett apotek. Nu jobbar ju jag på apotek och veta att produkten efterfrågas för rengörning av tekniska prylar. Men är ändå lite avog mot att använda den på ett filter. De som ska ha den på apoteket brukar använda den till datorer för rengörning t.ex. tonhuvuden. Återigen, kan testa, men inte på mina filter först. Slutade med att jag gick därifrån tomhänt.
 
Istället köpte ett kit på Netonnet för 50-lappen. Ska fixa när tid ges. Blev lite sugen på andra grejer när jag gick där. Bland annat ett makroobjektiv och ett fisheyeobjektiv. Men de kostar lite, får se när papsen har råd.