Triple Chocolate dream (Kladdkaka)

Triple Chocolate Dream
(Cirka 8 portioner)



Botten
100 gram smör
100 gram After Eight-plattor
2 ägg
2 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
2,5 msk kakao
1,5 tsk bakpulver

Garnering 1 (Mellanlagret)
200 gram cream cheese (Philadelphiaost)
100 gram mjölkchoklad
2 tsk vaniljsocker

Garnering 2 (Topplagret)
150 gram After Eight-plattor

Vid servering
Färska bär, t.ex. hallon eller jordgubbar

Gör så här:
1. Värm ugnen till 175 grader
2. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 21 cm i diameter
3. Smält smöret i en kastrull på svag värme
4. Dra kastrullen från värmen och lägg ner After Eight-plattorna och låt dem smälta, rör om till en jämn smet
5. Vispa ägg och socker pösigt och tillsätt sedan chokladblandningen
6. Rör om noga
7. Blanda mjöl, kakao och bakpulver och rör sedan ner blandningen i smeten
8. Häll smeten i formen och grädda i cirka 15 minuter
9. Under tiden gör du ett vattenbad där du låter chokladen smälta
10. Blanda sedan cream cheese tillsammans med vaniljsockret samt den smälta chokladen och rör om till en jämn smet
11. Ta ut kakan ur ugnen och applicera chokladblandningen jämnt på kakan, in med kakan igen i ugnen och grädda ytterligare i cirka 4-5 minuter
12. Ta därefter ut kakan igen och täck toppen med After Eight-plattor, grädda ytterligare i 4 minuter för att kakorna ska smälta och bred sedan ut dem så att de täcker hela toppen
13. Låt stelna och ta sedan försiktigt bort formens kant
14. Förvara svalt
15. Tårtan blir godast om den får stå någon dag eller två
16. Serveras tillsammans med färska bär eller rakt upp och ner som den är

Jag smakade denna när jag var på 40-årskalas hos min arbetskamrat Anna för ett tag sedan. Det är en riktig kalori- och sockerbomb känns det som, men ack så god :-) Den går att äta även med en klick grädde vid sidan om. Det uppstod enbart ett problem för mig när jag gjorde den och det var med "mellanlagret", det var lite svårt att få det utbrett, men jag tror jag lyckades ganska bra ändå. Den kan svalna i luften först därefter i kyl så den löstagbara kanten lossnar lättare utan att förstöra kladdkakan.