Hur jag ser tillbaka på år 2012 - Årskrönika

Året börjar gå till ända och jag vill sammanfatta vad som hänt, en del som tittar in på bloggen då och då vet ju vad som händer.  Jag vill påstå att år 2012 har varit ett intensivt år för min del och ett år i resandets tecken.

 

Resa/resor: 

Jag gav 2011 ett nyårslöfte till mig själv och andra att resa mer. Det har jag uppfyllt med måtta! Redan på nyårsdagen lämnade jag Sverige för att besöka mitt drömland framför andra: Nya Zeeland. Under en månads tid tuffade jag runt med 19 resekamrater och vår tourguide och såg stora delar av landet. Varför jag haft Nya Zeeland som drömland? Beror på lite olika faktorer: Sagan om Ringen är en, att det ligger så långt ifrån Sverige man kan komma är en annan, dess underbara natur är ytterligare en. Kan jag rekommendera andra att åka hit? Ja, absolut!

Det var nu då inte den enda resan som jag gjorde. Vid påskhelgen när min far fyllde 60 år bjöd jag honom och min mor på en kryssning till Riga. Planeringen för detta började redan året innan när jag diskuterade med morsan om man skulle bjuda honom på en kryssning. Jag tänkte på Tallinn eller Riga. Några veckor senare satt han med en kartbok och morsan frågade honom om han skulle ut och resa och fick till svar att ”Jag skulle vilja besöka Riga, där var det länge sedan jag var”. Han var där i sin ungdom innan varken jag eller syrran fanns till, men då var det Sovjetunionen istället för Lettland. Sagt och gjort, Riga bokades och han fick inte veta något förrän han steg på bussen som skulle ta oss till Stockholm och färjan.

I juli stack jag iväg en långhelg till Stockholm för att bara vara och ta det lugnt. I augusti/september blev det ut igen. En vecka i Skåne och Ängelholm, under den tiden var det besök i Danmark och Tyskland. Veckan efter det gick bussresan med Ölvemarks som jag bokat till Slovenien, i Slovenien åkte vi ut på en dagstur till Kroatien och detta är ett land jag gärna besöker igen. Det kommer ju förenklas framöver när Kroatien går med i EU från 1 juli nästa år.

Blev det fler resor? Ja, det blev en resa till Göteborg i slutet av oktober för att återse mina ”chicas” Karin och Jinous som jag inte träffat sedan vi kom hem från Nya Zeeland. Det blev en kul och skön helg :-) Tanken var att jag innan julen skulle begett mig på ytterligare en resa utanför Sverige, men ödet ville annorlunda. Mer om detta under 2013.

Sammanfattningsvis, länder besökta 2012 som jag tidigare inte varit i (och då räknar jag med mellanlandningarna): Storbritannien, Kina, Nya Zeeland, USA, Lettland, Slovenien och Kroatien. Genom resan till de fyra första så åkte vi ett varv runt klotet med Air New Zealand.

Städer besökta 2012 som jag tidigare inte varit i (gäller samma som ovan): London, Hong Kong, Los Angeles, Riga, Ljubljana, Porec, Rovinj och Trieste. Några av de nyazeeländska: Christchurch, Queenstown, Wellington, Te Anau, Rotorua, Picton, Nelson och Auckland.

 

Årets bilder, topp 3:

Nummer 1: Morgonpromenad längs Pororari River i den nyazeeländska regnskogen. Mycket färger och former. Ibland räcker det att titta uppåt :-)
 
Nummer 2: Stranden i Glenorchy. Tycker kompositionen blev bra. Träden, vattnet, bergen, molnen och sandstormen i bakgrunden.
 
Nummer 3: Inte mitt egna kort. Men jag gillar det ändå. Det är klart man rockar när man hoppar fallskärm :-)

 

Motion:

Har nog inte motionerat så mycket sedan jag powerwalkade bort 11 kg för 2 år sedan. Kände mig försoffad i början av året och letade ett bra tag efter rätt träningsform. Framåt sena våren hörde jag arbetskamrater tala om löpning och att de sprang rätt ofta. Varför inte jag? Internetsidan Iform har varit till stor hjälp där löpprogram finns att följa. Jag började med fyra veckors introducering i maj. Så här i backspegeln skrattar jag åt hur jobbigt jag tyckte det var. Springa i en minut i lugnt tempo, jo tjena. Med tanke på att målet var att springa 1 mil på max 60 minuter i augusti så undrade jag vad jag gav mig in på. Men jag kämpade hårt och sprang mycket på Svinö vid Ölandsbron och löparspåret hemmavid och vecka för vecka blev det bättre. Det konstiga är att det varit en regnig sommar? Jaså, endast vid ett av cirka fyrtio tillfällen när jag löpt hade jag regn, och det varade endast i några minuter.

Mitt löparprogram blev förskjutet med två veckor under juli när jag åkte på en rejäl förkylning som gjorde att jag tappade rösten. Tanken var att jag skulle vara färdig två veckor innan semestern. Nu blev jag klar under semestern i Ängelholm som för övrigt har ett jättebra löparspår i Nybroskogen som är 2,5 km långt. Fyra varv stod på sluttentan den 31 augusti med timmen som måttstock. Det började bra, men på tredje varvet började problemen med ett knä. Det gjorde ont som f-n att springa, men envis som jag är bet jag ihop och fullföljde. Jag klarde milen på 59 minuter och 43 sekunder :-) Konstigt nog har jag lagt ned löpning mer eller mindre efter det.

I oktober började jag istället på Actic Gym i Kalmar och är där fortfarande. Löper på löparband gör jag till och från. Nu är det bygga och få igång överkroppen jag satsar på. Efter två månader märker jag ändå skillnad i armar, ben och rygg. Magen däremot får jag nog vänta lite på, kommer nog sist i förändring.

 

Musik:

Lyssnar mycket precis som innan. Någon konsert har det inte blivit. Däremot upptäckte jag Deportees, ett svenskt band med bra låtar. Främst deras senaste album Island & Shores sticker ut. Spotify används ganska frekvent och jag hittar nya och gamla låtar man inte hört på länge att lägga dit.

 

Böcker:

Måste ha slagit någon sorts personligt rekord i år. Har klippt en hiskelig massa böcker. Skulle tippa runt 25 st, kanske fler. På Nya Zeeland drog jag med mig tre böcker och i Slovenien fyra. Dessa lästes ut under resornas gång.

 

Filmer:

På bio har det ju släppts en del intressant i år, några såg jag på bion och några väntade jag till de kom på dvd. Avslutningen av Batmantriliogin – The Dark Knight Rises tillhör en av de bättre. Nu i december såg jag Hobbit – En oväntad resa på biografen och kunde kort drömma mig tillbaka till ”Kiwiland”.

 

Inköp: 

Har lagt en del pengar på resande. Men om man ska se till en viss produkt får det nog bli min smartphone – Sony Ericsson Xperia Mini Pro - som får stå som årets inköp. Har inte fattat varför jag inte köpt en smartphone tidigare. Tycker den är smidig och kul att använda och tycker jag lärt mig funktionerna snabbare än min föregående mobil som jag aldrig blev riktigt klok på.

 

Mat:

Jodå, har faktiskt provat lite nytt i år. Det godaste jag smakat/ätit? Utan tvekan Kadia Lamb på restaurangen Little India i Auckland. Hade aldrig tidigare ätit indiskt och hittade rätt rätt direkt. Denna lammrätt med mild kryddning var mycket god, skulle nog kunna föräta mig på det :-)

 

Upplevelse:

Förutom resandet går det inte att säga annat än fallskärmshoppet på Skydive Abel Tasman på Nya Zeeland. Hade någonstans i bakhuvudet innan resan att detta ska jag nog göra. Får man chansen att hoppa igen så tvekar jag inte! Det var en underbar känsla och riktigt kul.

 

Bästa:

Resandet och alla nya människor man träffat och lärt känna.

 

Värsta:

Något jag märkt tydligt med tanke på att jag bilar till och från jobbet varje dag är de idioter i trafiken som enbart ser till sig själva och inte något till medtrafikanter. Jag påstår inte jag är världens bästa bilförare och någon ängel i trafiken. Men jag är å andra sidan inte den sämsta bilföraren heller. Det är allt för många som ska köra om i allra sista sekunden och sedan av på någon avfart för att tjäna typ 2-3 sekunder. Är andra människor liv värda några sekunder för att ”man hinner före”? Tror och hoppas inte det. Jag blev under sommaren varse om en idiot inte långt från min bostad gällande egoism i trafiken. Från en stor väg till en jag svänger in på så knäpper jag på blinkersen, det gör inte bilen efter mig som också svänger och ligger i baken på min bil. Vid nästa sväng tänker jag att om han inte blinkar så ska jag blinka sent. Denna förare bakom blev vansinnig, tutade och pekade finger när han körde om. Jag skrattade åt det hela, men ta hinten om att håll avstånd, blinka och tänk på att du inte är vägarnas kung.

 

2013:

Vilka planer har jag för nästa år? Det finns en så länge en bestämd resa planerad till den kungliga huvudstaden (Stockholm för den som inte förstod ;-) ) i början av maj för att se en konsert. I övrigt angående resor började jag titta lite igår och lär nog boka inom några dagar. Kommer inte bli lika mycket resande som det varit i år. Jag har lite planer på att hitta annan bostad, har inte orkat ta tag i det i år. Ska försöka lägga mer krut på det nästa år. Kommer fortsätta träna hårt på gymmet, träningskortet gäller ju till oktober.  När det gäller böcker kommer jag troligen lugna ner mig lite. Kanske läsa mer ihållande på semestern.

 

Till sist, jorden gick inte under 21 december mot domedagsprofeternas förtvivlan. Vi kör på ett tag till. Gott nytt år till er och glatt 2013.