Grahamsbullar

Grahamsbullar
(ca 15 st)



3 dl mjölk
50 gram (1 pkt) jäst, gärna för söta degar
50 gram smör eller margarin, rumsvarmt eller 1/2 dl flytande
1/2 dl sirap
1/2 tsk salt
300 gram (ca 5 dl) Grahamsmjöl
210 gram (ca 3 1/2 dl) Vetemjöl
Garnering: Solros-, vallmo- eller sesamfrön

1. Värm mjölken till 37 grader (fingervarmt)
2. Smula ner jästen i en degskål. Häll över degvätskan och rör om så att jästen löser sig
3. Klicka i matfettet och tillsätt övriga ingredienser, men spar 1 dl av vetemjölet till utbakningen. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig
4. Låt degen jäsa övertäckt med bakduk ca 40 minuter
5. Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Dela degen i ca 15 delar och rulla dem till runda bullar. Lägg dem på plåtar, smorda eller med bakplåtspapper. Låt dem jäsa 30-40 minuter. Sätt ugnen på 225 grader
6. Pensla bullarna med vatten och strö över önskad garnering. Grädda mitt i ugnen, 12-15 minuter
7. Låt bullarna svalna på galler under bakduk


Gjorde dessa Grahamsbullar förra helgen hemkommen från Riga och Lettland som jag tillbringat påsken vid. Gjorde en vecka tidigare muffins med grahamsmjöl för att få lite mer "fibrig" smak på dem. Vill därför testa att göra bullarna och det gick rätt bra. Har en assistent för att knåda degen som jag fått, klassar den som arvegods. Den har använts av min morfars moster och den är rätt välanvänd, hon bakade rätt mycket. Jag valde vallmo- och sesamfrön som garnering på varannan bulle. De blev lite hårda upptill, men man har ju tänder för att tugga.